Пісочна терапія в корекційно-освітній роботі логопеда.
Витоки пісочної терапії лежать в основі діагностичної та терапевтичної методики, детально розробленою дитячим психіатром Лондонського інституту дитячої психології Маргарет Лоуенфелда. Вона вперше описала використання пісочниці з набором фігурок в процесі недирективной ігрової терапії. Автором методу «Терапія піском», що виник в середині ХХ століття, вважається швейцарський юнгіанскій аналітик Дора Калф. Пізніше вітчизняні психологи Т. Грабенко і Т. Зінкевич-Євстигнєєва запропонували систему пісочних ігор, назвавши їх корекційно-розвиваючими. Автори науково довели, що ігри з піском розвивають психічні і мовні функції.
Сучасні діти пізнають комп'ютерні технології одночасно з освоєнням мови і прямоходінням. Це ставлять перед сучасним педагогом завдання: вдосконалення дидактичних прийомів, методів освітньо-інформаційної роботи.
Діти з вадами мовлення вимагають до себе особливої уваги. Тут логопед може працювати не тільки над звуковимовою, але і над більш глибокими мовними порушеннями, наприклад ЗНМ, ринолалією, алалією, дизартрією, заїканням. У дітей-логопатов спостерігаються порушення емоційно-вольової сфери, порушення координації рухів, низький розвиток дрібної моторики, супутні руху при розмові, нерозвиненість почуття ритму, знижений рівень розвитку вербальної пам'яті, уваги, словесно-логічного мислення.
Психотерапевтична пісочниця - досить яскравий і ефективний засіб для оптимізації корекційної роботи з дітьми, що мають мовленнєві порушення. Вона допомагає в створенні спеціальних умов і підходів в корекційній роботі з дітьми-логопатами для ефективного способу подачі матеріалу і забезпечення успішного освоєння корекційно-освітніх завдань дітьми.
Основним завдання психотерапевтичної пісочниці є:
- Сприяти мотиваційної готовності дітей сприймати дидактичну задачу;
- Формувати у дітей психологічну базу мовлення (увага, сприйняття, пам'ять), когнітивні процеси;
- Розвивати дрібну моторику рук;
- Збагачувати і активізувати словник рідної мови;
- Формувати лексико-граматичні категорії;
- Автоматизувати корегуючі звуки;
- Формувати у дітей бажання і вміння колекціонувати, класифікувати і комплектувати іграшковий матеріал для спільних ігор в пісочниці;
- Вчити дітей різним видам комунікації в спільних іграх і вправах в пісочниці.
Перевагою методу «Пісочна терапія» (sand-play) є реалізація доступності і наочності процесу навчання і виховання дошкільнят з мовними порушеннями:
- Пісок - природний матеріал, що володіє власною енергетикою,
- Пісок здатний «заземлити» негативну енергію, що важливо в роботі з «особливими» дітьми,
- Пісок - загадковий матеріал, що володіє здатністю зачаровувати дитину своєю піддатливістю, здатністю приймати бажану форму, бути сухим, легким або вологим, щільним і пластичним.
- Найдрібніші частинки піску активізують чутливі нервові закінчення на кінчиках пальців і долонях, тим самим стимулюють сусідні мовні зони в корі головного мозку.
- Занурення обох рук в пісок, а не однієї провідної, як при роботі олівцем у зошиті, знімає м'язове, психоемоційне напруження дитини і природно розвиває моторику рук.
- Для дошкільнят - це перш за все гра, яка приносить величезне задоволення від навчання.
Передбачуємо наступний результат:
- У дітей інтенсивно розвинуться вищі психічні функції (увага, сприйняття, пам'ять, мислення, уява), когнітивні процеси, а також мовлення.
- Сформубться навички спілкування.
- Розвинеться «тактильна» чутливість, як основа «ручного інтелекту».
- Розшириться словник рідної мови (способом моделювання ситуації - створення своєрідної демоверсії).
- Діти навчаться вільно використовують граматичними категоріями.
- Автоматизуються звуки, що корегуються.
- Для дітей створиться нова можливість для отримання знань.
- Збільшиться бажання дітей пізнавати нове, експериментувати, повторювати позитивний емоційний досвід.
Організація пісочниці
Пісочниця - дерев'яний ящик розміром 50х70х10 см. (це відповідає обсягу поля зорового сприйняття і не створює відчуття бездонної ями). Традиційне поєднання кольорів - колір дерева і блакитний, в який фарбуються борти і дно.
Пісок повинен бути сертифікований. Один раз в 2-3 місяці його необхідно мити і сушити, або насипати новий.
Для роботи необхідно мати колекцію мініатюрних фігурок:
- Люди (різного віку, статі, представники професій, персонажі казок, герої мультфільмів і т.д.),
- Тваринний світ (стародавні тварини, дикі, домашні, північні, жарких країн, казкові, птахи, риби, комахи; тварини, в назві яких є задані звуки),
- Транспорт різного призначення,
- Рослинний світ (дерева, трава, квіти, фрукти, овочі і ін.)
- Символи соціалізації (будинки, споруди, паркани, предмети побуту, знаряддя праці та ін.),
- Символічні предмети (намиста, гудзики, кристали і ін.),
- Природний матеріал (черепашки, камені, шишки, гілочки і ін.)
Конспект заняття
Етап
|
Назва етапу
|
Мета етапу
|
1
|
Мотиваційний
|
Повідомлення теми, мети заняття
|
2
|
Супервіжн
|
Виставка фігурок і предметів для заняття.
Дати дітям можливість вибору необхідних предметів за їх власним бажанням з урахуванням поставлених завдань.
|
3
|
Ритуал входу
|
Затвердити правила від імені головного персонажа пісочниці, визначити завдання. Це може бути Королева піску, Принцеса Піщинка, Пісочний верблюд. В нашій пісочниці - це черепашка Розумниця.
|
4
|
Основний корекційний
|
Рішення корекційно-освітніх завдань.
|
5
|
Ритуал виходу.
|
Рефлексія, підведення підсумків, прощання з головним персонажем пісочниці.
|
Напрями корекційної роботи
Робота планується по всіх напрямках корекційного впливу:
- Дихальна гімнастика.
- Пальчиковий практикум.
- Артикуляційна гімнастика.
- Автоматизація звуків.
- Розвиток фонематичного слуху.
- Формування складової структури слова.
- Удосконалення лексико-граматичних категорій.
- Навчання грамоті.
- Розвиток зв'язного мовлення.
Пропоную ігри та вправи для індивідуальних і підгрупових
занять в пісочниці в усіх напрямках корекційної роботи.
Розвиток діафрагмального дихання
- «Вирівняй дорогу». Від дитячої машинки проведена канавка в піску. Дитина повітряної струменем вирівнює дорогу перед машиною.
- «Що під піском?» Під тонким шаром піску картинка. Сдуваючи пісок, дитина відкриває зображення.
- «Допоможи зайцю». У піску поглиблення - «сліди» зайця. Треба «замести» всі сліди, щоб лисиця не виявила.
- «Секрет». У піску неглибоко закопана іграшка. Здуванням піску виявити заховану.
- «Добрий велетень». Перед іграшкою невисока гірка. Повітряним струменем зруйнувати гірку, зрівняти з поверхнею, щоб герой продовжив шлях.
Пальчиковий практикум
- Розвиток тактильно-кінестетичних відчуттів
- Ковзати долонями (ребром долоні) по поверхні піску зигзагоподібними або круговими рухами (машинки, санки, змійки).
- Створити відбитками долонь, кулачків, кісточок кистей рук, ребра долонь всілякі химерні візерунки на піску.
- «Пройтися» по піску окремо кожним пальцем правої і лівої рук по черзі, потім можна групувати пальці, створюючи «загадкові сліди».
- Знайти в піску серед інших задану іграшку або букву (варіація гри «Чарівний мішечок»).
- Розвиток диференційованих рухів, сили, спритності пальців (всі вправи виконуються спочатку провідною рукою, потім другою рукою, потім обома одночасно)
- «Пограти» на поверхні піску на піаніно або клавіатурі комп'ютера.
- Стискати і розтискати одночасно всі пальці, занурені в пісок.
- Стискати і розтискати по черзі пальці, занурені в пісок.
- Долоні занурені глибоко в пісок. Піднімати по черзі пальці так, щоб вони здалися з піску.
- В глибині піску виконувати різні вправи ( «Ріжки» - «Вушка», «Кільця»).
Артикуляційна гімнастика
- «Конячка». Клацати язиком, одночасно пальцями «скакати по піску».
- «Індик». Швидко облизувати язиком верхню губу зі звуком «бл-бл-бл», пальцями в такт рухати в товщі піску.
- «Гойдалка». Язиком ритмічно рухати вверз-вниз, вказівним пальцем в піску рухати в тому ж напрямку.
- «Годинник». Язиком ритмічно рухати вправо-вліво, вказівним пальцем в піску рухати в тому ж напрямку.
- «Бий неслухняний язичок». Губами шльопати по язику«п-п-п», долонею легко поплескувати по піску.
- «Гребінець». Язик протискувати між зубами вперед-назад, пальцамі- «граблями» рухати по піску, залишаючи сліди.
Автоматизація звуків
- «Гірочка». Набрати пісок в руку. Насипати гірку, вимовляючи корегуючий звук.
- «Сховай іграшку». Теж саме. Пісок сипати на іграшку.
- «Доріжка». «Крокувать» або просувати пальчиками по заданих доріжках (зигзаг, хвиля, спіраль, геометричні форми), вимовляючи корегуючий звук.
- «Знайди іграшку». Знаходити в глибині піску іграшки різними способами (рукою, пальчиком), вимовляючи корегуючий звук.
Розвиток фонематичного слуху
- «Сховай ручки». Ховати руки в пісок, почувши заданий звук (спочатку серед звуків, потім серед складів, потім серед слів).
- «Водолаз». З дна пісочниці діставати предмети або захищені картинки і називати їх, вимовляючи диференційовані звуки.
- «Два міста». З дна пісочниці діставати предмети або захищені картинки, називати їх, вимовляючи диференційовані звуки, і розкладати їх на дві групи.
- «Моє місто». Підбирати з набору предметів і іграшок тільки ті, в назві яких є заданий звук і будувати місто.
Формування складової структури слова
- «Камінчики». Викласти стільки камінчиків на піску, скільки частин у слові і порахувати їх.
- «Сліди на піску». Зробити слідів на піску (долонями, пальчиками) стільки, скільки частин в слові і порахувати їх.
- «Млин». Зсипати з кулачка стільки купок «зерна», скільки частин в слові і їх порахувати.
Удосконалення лексико-граматичних категорій
Чого не стало. Логопед стирає частину предметів на пісочної зображенні, дитина дізнається, що змінилося, закріплюючи вживання ім. в Рід. відмінку од. ч. і мн
Підбери слово. Знаходити іграшки в піску і підбирати до їх назвам прикметники.
Човник. Створювати ігрові ситуації для вправи в мові граматичних категорій:
прийменників (від, до, над, між, в, з-за, з-під, у, перед);
префіксальних дієслів (відплисти, підпливти, прибудували, надбудували);
говірок (глибоко, далеко, близько, високо, низько, повільно, швидко)
Підготовка до навчання грамоті
Звуковий аналіз слова. На піску креслити схеми слів і пропозицій різного ступеня складності.
Навчання читання і друкування букв. Вправи на сирому піску типу «Виправи помилку», «Додай деталь», «Прочитай», «додрукувати першу (останню) букву слова»; Звуко-буквений аналіз слів різної складності
Розвиток зв'язного мовлення
Знайди і опиши іграшку. Дитина становить описовий розповідь про знайдену в піску іграшці (тварини, предмети, герої казок).
Дві іграшки. Дитина становить описовий порівняльний розповідь про знайдені в піску іграшках.
Намалюй і розкажи. Дитина малює на піску і становить розповідь (розповідний, творчий, з проблемним сюжетом).
Покажи казку. Дитина складає розповідь (розповідний, творчий, з проблемним сюжетом) по демонстрації своїх (або логопеда) дій, використовуючи дрібні іграшки, предмети.
Висновки.
Логопедичні ігри з піском вважаю дуже ефективним і сучасним рішенням в корекційно-освітньої роботи логопеда дитячого садка. Вони викликають позитивні емоції у дітей, допомагають розкривати кожної дитини індивідуально. Вдало поєднуючись з іншими видами корекційної діяльності, такі ігри дозволяють здійснювати інтеграцію в процесі навчання і розвитку.
У дітей відзначається позитивна динаміка в процесі автоматизації коригуючих звуків. Так само відзначається розширення словникового запасу і вміння більш вільно використовувати граматичні обороти мови. Діти більш розкуті і безпосередні у спілкуванні. Важливо відзначити, що почав формуватися навичка рефлексії і вміння взаємодіяти в групі.
Перенесення традиційних занять в пісочницю дає великий виховний і освітній ефект, ніж стандартні форми навчання, так як реалізує головний вид діяльності дошкільнят - ігровий.
|