Одним із найефективніших засобів педагогічного впливу на розвиток мовлення дітей у логопедичній групі є використання художньо-мовленнєвої діяльності .
Це особливий вид , який органічно поєднує в собі художнє слово, драматичну дію, поетику, живопис, музику та літературу. Він допомагає дитині глибше пізнати себе, внутрішній світ, спонукає її до самовдосконалення, викликаючи естетичні почуття та емоції в ході театралізованого дійства.
Усю роботу ми проводимо як на спеціальних заняттях,так і у повсякденному житті.
Педагоги групи- логопед та вихователі- тісно співпрацюють , прагнуть створення єдиного підходу в корекційно-виховній роботі . Цьому сприяє створення спільного плану роботи.
У ньому можна виділити чотири провідних складових;
1) сприймання на слух та розуміння дітьми змісту художніх творів;
2) відтворення змісту і виконавча діяльність (декламування, відповіді на запитання, переказування, бесіда за ілюстраціями, узагальнюючі бесіди, читання за ролями тощо);
3) театралізована діяльність (інсценування, театральні вистави);
4) творчо-імпровізаторська діяльність (ігри-драматизації, ігри за сюжетами літературних творів, словесно-поетична творчість).
Займаючись з дітьми педагоги групи намагаються прилучати дітей до слухання, вивчення напам'ять та розігрування малих поетичних фольклорних творів. Організовуємо тематичні вечори розваг, присвячені українській народній творчості (фольклорні заняття). Ознайомлюємо дітей з щедрівками, колядками, посівалками, спонукаємо запам'ятовувати їхній зміст, розігрувати "різдв'яні розваги".
Стимулюємо до самостійного загадування загадок у відповідних побутових та життєвих ситуаціях. Вчимо розуміти зміст приказок, прислів'їв, співвідносити їх з реальними життєвими ситуаціями.
Продовжуємо знайомити дітей з новими соціально-побутовими та фантастичними казками. Вчимо розуміти, сприймати виразні засоби казки: фантастичні перетворення, чарівні речі, повтори, вставні пісеньки, зачини, кінцівки. Розуміти, що казка - це фантастика, олюднення тварин, речей. Знати напам'ять кілька зачинів, кінцівок, самостійно їх використовувати в процесі розповідання знайомих казок. Відповідати на запитання за змістом казки, самостійно розповідати знайомі казки у вільний час; висловлювати своє ставлення до героїв казок, оцінювати їхні вчинки. Впізнавати назву казки за описом героїв, ілюстраціями та уривками з тексту казки (казкові вікторини). Ознайомлюємо з народними казками інших народів.
Читаємо дітям твори українських класиків літератури та сучасних українських письменників.
Залучаємо дітей до тривалого чергування (впродовж тижня) в куточку книги; влаштовуємо "групову бібліотеку", залучаємо дітей до роботи в ній.
При читанні дітям казки та казкових сюжетів-сценаріїв використовуємо ілюстрації, репродукції, презентації, фотографії.
Театралізована діяльність у дошкільному віці - один із найефективніших засобів педагогічного впливу на розвиток особистості дитини. Вона сприяє розвитку у дошкільнят фантазії, виникнення у їхній уяві яскравих образів літературних героїв, казкових персонажів. Крім того, малюки вдаються до виразного втілення психологічних особливостей персонажів, самостійно добирають для них засоби мовленнєвої інтонації та зовнішньої виразності ( виразні рухи: рук - жести, обличчя - міміка, всього тіла - пантоміміка).
Стан мовленнєвих умінь та навичок у дітей логопедичної групи безпосередньо пов'язаний зі станом розвитку дрібної моторики пальців рук. Саме тому, пальчикова гімнастика та розвиток дрібної моторики набуває особливого корекційного спрямування. Основним обєктом, що забезпечує дитині можливість самовираження , накопичення досвіду та його корекції в процесі самостійної гри тривалий час , є ляльки, які роблять можливим безпосереднє вираження почуттів .
Завдання лялькотерапії в корекційно-виховній роботі – не лише вдосконалення дрібної моторики руки і координації рухів, а й вирішення корекційних завдань із подолання фонетико-фонематичного чи загального недорозвитку мовлення. За допомогою ляльки дитина краще засвоює і навчальний матеріал, і різні способи вираження емоцій, почуттів, станів,рухів, які у звичайному житті з яких-небудь причин дитина не може або не дозволяє собі проявляти . У своїй роботі ми використовуємо рукотворні пальчикові ляльки та ляльки – рукавички .
Так як ми працюємо з дітьми середнього та старшого дошкільного віку, ми систематично організовуємо ігри-драматизації та імпровізації (розігрування сюжету без попередньої підготовки). Традиційно використовуємо в роботі з дітьми різні види театрів: настільний, тіньовий, пальчиковий, ляльковий,театр масок.
Театрально-ігрове дійство об’єднує велику кількість дітей. Вони – режисери і артисти, костюмери й гримери, вони ж і глядачі . На добрих вчинках дитина виховується, вчиться аналізувати власну поведінку, розуміти своїх однолітків, дорослих. Діти відчувають особливе задоволення від результату своєї діяльності.
|