Мовні ігри та вправи для подолання дисфонії.
Дисфонія-порушення голосоутворення, при якому голос зберігається, але стає неповноцінним – хриплим, слабким, вібруючим.
Діти з дисфонією не можуть повноцінно спілкуватися з однолітками.
Це мовне порушення зустрічається не так часто, як наприклад ФФПМ, ЗНМ або алалія, але складає близько 27% всіх мовних порушень у дітей віком від 3 до 7 років.
Причинами дисфонії є:
- Анатомічні, вроджені особливості голосового апарату;
- Перенапруга голосу;
- Раніше перенесені захворювання дихальних шляхів;
- Довге мовчання;
- Після хірургічного втручання.
Робота над подоланням дисфонії має таку мету:
- Формування правильних навиків стійкої фонації ;
- Зростання витривалості голосового апарату.
Для подолання дисфонії пропоную такі вправи та ігри:
- Масаж м'якого піднебіння (великим пальцем натискати та відпускати піднебіння протягом 3-5 хвилин);
- Масаж гортані : а)прогладжування великим пальцем вгору-вниз протягом 3-5 хвилин з вимовою звуку/а/ на твердій атаці;
б)вібрація великим та вказівним і середнім пальцями вправо-вліво мовчки та з проспівуванням голосних звуків.
3. Масаж обличчя(прогладжування, розтирання, пощипування, надавлювання).
4. Вправи на розслаблення голосових зв'язок:
а)повороти голови вправо-вліво з вимовою голосних: а-у-о-и-і-е;
б)надування шарів;
в)стоячи, глибоко вдихнути; присідаючи, різко видихнути і сказати:
« ОХ»;
г)стоячи, покласти руки на грудь, потім нахилитися вперед і на видоху промовляти різні голосні звуки, згодом збільшувати видох.
5.Вправи на активацію голосових зв'язок:
а)відкривання і закривання рота з рухом язика вперед і приспівуванням звуку /а/ з різною
силою( намагатися язиком дотягнутися до підборіддя);
б)беззвучно сказати звук /и/;
в) звук /м/ промовити стоном-запитливо;
г)промовляти різні голосні звуки: руки вгорі-протяжно, руки різко опускати донизу-коротко;
д)промовляти голосні звуки тихо і тоненько, як мишеня, а потім наче ведмідь-гучно і низько;
е)промовляти голосні звуки тихо-голосно-беззвучно;
ж)приспівування голосних (перед приспівуванням ненадовго затамувати подих):
- дитина прокинулася і потягнулася: А_А_А!;
- пташка злетіла догори: и-И-И;
- сонечко ввечері ховається за гірку: У-У-у;
- діти гойдаються на гойдалці: О-о-О-о.
6. Гімнастика для м'якого піднебіння:
- покашлювання;
- мукання;
- стогін;
- позіхання;
- ковтання крапельок води;
- імітація полоскання рота.
7. дихальні вправи:
а) «Морозець» (короткі вдих- видих через рот);
б) «Доня спить» ( повільні вдих-видих через ніс);
в) «Запашна квітка» (глибокий вдих через ніс-повільний, подовжений видих через рот);
г) «Гарячий чай» (короткий вдих через ніс-сильний видих через рот);
д) «Лікар» (глибокі і повільні вдих- видих через рот та ніс);
е) «Пірнальники» (глибокий вдих через рот-затримка повітря-повільний видих через рот)
|