«Корекція мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку засобами логопедичних та нейропсихологічних технологій»
Нейропсихологія дитячого віку - це молода наука, яка з'явилася на стику нейронауки і психології. Її основною метою є виявлення того, як розвиток мозку дитини пов'язано з його психічним розвитком.
Нейрокорекція (нейропсихологічна корекція) - це комплекс корекційно-розвивальних вправ, спрямованих на компенсацію наявного недорозвинення або дефіциту зон, структур і провідних шляхів мозку.
Нейрокорекція призначена для надання корекційно-розвиваючої допомоги дітям від 3 до 12 років.
Етапи корекційної роботи
В цілому можна виділити чотири основні етапи корекційної роботи:
1. Діагностичний етап
На цьому етапі фахівець виявляє ті причини, які призводять до спостережуваних порушень, тобто встановлює наявність пошкодження або запізнення функціонального дозрівання мозкових структур. На підставі діагностичних даних складається карта особливостей функціонування мозкових структур і розробляється корекційна програма, індивідуальна для кожної дитини. Діагностичні дані використовуються не тільки для вибору корекційних прийомів, але і для оцінки ефективності впливу.
2. Установочний етап
На цьому етапі фахівець встановлює емоційний контакт з дитиною і батьками, який допомагає в корекційній роботі.
3. Корекційний етап
На цьому етапі фахівець здійснює корекційний вплив відповідно до індивідуальної програми, складеної за результатами діагностики.
4.Етап оцінки ефективності корекційної роботи.
На цьому етапі фахівець проводить діагностику за допомогою тих же прийомів, які використовувалися перед початком корекції для врахування ефективності корекційної роботи.
Час проведення заняття:
30-35 хвилин для дітей дошкільного віку;
40-45 хвилин для дітей молодшого та середнього шкільного віку.
Для того, щоб для формування досвіду вишикувалися нові нейронні зв'язки, оптимальна кількість занять по нейрокорекції має становити не менше 5-6 разів на тиждень.
Перевага нейрокорекції для дітей з порушеннями розвитку:
1. В результаті обстеження встановлюється наявність пошкодження або запізнення функціонального дозрівання мозкових структур, а не актуальний рівень знань і умінь.
2. Тільки нейропсихологічний аналіз може розкрити механізми, що лежать в основі дезадаптації дитини, і оцінити стан окремих функціональних ланок його психічної діяльності.
Корекційно-логопедична робота з використанням прийомів нейропсихологічною корекції:
1. Масаж (масаж вушних раковин, рук, ніг, су-джок, самомасаж)
Стимулює ріст чутливих нервових закінчень на тілі, вони включаються в рух, просторову орієнтацію і візуальне сприйняття., Що сприяє нормалізація м'язового тонусу і опосередковане стимулювання мовленнєвих областей в корі ГМ.
2. Розтяжки - нормалізують м'язовий тонус.
3. Кінезіологічні вправи - комплекс рухів, що дозволяє активізувати міжпівкульну взаємодію.
4. Дихальні вправи - навчання правильному мовленнєвому диханню.
5. Окорухових вправи. Дозволяють розширити поля зору, поліпшити зорове сприйняття.
6. Артикуляційна гімнастика - це спеціальні вправи, спрямовані на зміцнення м'язів артикуляційного апарату, рухливості і точності рухів органів, що беруть участь в мовленнєвому процесі.
Вправи: комплекси артикуляційних вправ; артикуляційні казки.
7. Комунікативні вправи.
Індивідуальні - спрямовані на поглиблення контакту з власним тілом.
Парні - формують здатності відчувати, розуміти і приймати партнера.
Групові - дають можливість дитині навички взаємодії в колективі через організацію спільної діяльності
7. Вправи для розвитку дрібної моторики (Комплекси пальчикової гімнастики).
8. Когнітивні вправи - сприяють розвитку пізнавальної сфери (пам'яті, мислення, сприйняття, уваги, уяви).
9. Психогимнастика. Розвиває у дітей пам'ять, увагу, волю, уяву, творчі здібності, координацію рухів. Створює позитивний емоційний настрій, усуває замкнутість.
Комплексний підхід до подолання мовленнєвих і інтелектуальних розладів у дитячому віці повинен активізувати енергетичного потенціалу організму. Перш за все через:
1. Підвищення пластичності сенсомоторного забезпечення психічних процесів (1-й ФБМ) за допомогою дихальних вправ, масажу і самомасажу; через роботу з м'язовими дистоніями, патологічними ригідними тілесними установками і синкінезій за допомогою оптимізації і стабілізація загального тонусу тіла (розтяжки і релаксація), розширення сенсомоторного репертуару і подолання патологічних ригідних тілесних установок і синкінезій, формування і корекції базових сенсомоторних взаємодій
2. Формування операційного забезпечення вербальних і невербальних психічних процесів (2-й ФБМ) за допомогою соматогностичних, тактильних і кінестетичних процесів, зорового Гнозис і просторових уявлень (освоєння тілесного і зовнішнього простору, просторові схеми і диктанти, конструювання та копіювання, логіко-граматичні мовленнєві конструкції .
3. Формування психічних процесів і довільної саморегуляції (3-й ФБМ) за допомогою формування навичок уваги і подолання стереотипів; програмування і самоконтролю; комунікативні навички.
З усього вище сказаного можна сказати, що роль нейропсихології і її місце в рішенні інтелектуальних і мовленнєвих проблем дітей дуже значима. З одного боку вона дозволяє дізнатися, які зони мозку і які функціональні системи виявилися порушеними або свого часу несформованими, і тим самим підійти до причини труднощів, які долають дитиною на будь-якому віковому етапі його розвитку або вихованців у розвитку, а з іншого - вона має спеціальні методами навчання, які можуть надати допомогу в подоланні цих труднощів.
Завдяки нейропсихологічних аналізу даних діагностики дозволить безпомилково визначити структуру дефекту і правильно спланувати корекційну роботу всіх фахівців. Такий системний підхід у корекційній роботі, що передбачає прямий вплив не тільки на страждає ланка або функцію, але і на всі функції і процеси. Звідси випливає необхідність цілеспрямованої педагогічної діяльності з подолання дефектів мовлення з опорою на збереженій ланки.
|