Етапи роботи при моторній алалії
1. Активізація мовного наслідування, у тому числі власне наслідування (рухами рук, ніг, голови)
2.Практичне виділення з потоку мови слів і речень
3.Формування складового сприйняття і відтворення мови. Викликання звуконаслідування .
4.Робота над складовими римуваннями зі звуками раннього онтогенезу ( відстукування ритму)
5. Розвиток спрямованості уваги на фонологічному складі слів , на матеріалі слів-квазіомонімов:
-слова різняться тільки голосним звуком (кит-кіт)
- слова, що розрізняються приголосним звуком (коні-поні)
6. Розуміння основних граматичних форм слів:
-однина і множина іменників,
- основні і похідні форми іменників ,
-зменшувально-пестливе значення,
- видові форми дієслів,
-числові форми дієслів,
-родові і числові закінчення.
7.Формування практичної навички виокремлення числових закінчень іменників і дієслів
8.Формування навички практичного відокремлення відмінкових закінчень:
-Знахідний -відпрацьовується в процесі відповідей на питання: Кого? (Що?)
-Знахідний просторових відносин формується в процесі відповідей на запитання: Куди?
- Родовий відмінок для позначення особи, якій що-небудь належить, відпрацьовується в процесі відповідей на запитання: У кого?
- Родовий відмінок у значенні матеріалу, з якого зроблений предмет: З чого?
- Для позначення просторових відносин: Звідки?
- Давальний відмінок -формується в процесі відповідей на питання: Кому? Чому?
Просторових відносин: До чого? До кого?
- Відмінок просторових відносин формується в процесі відповідей на питання: Де? На чому? У чому?
-Думки і почуття: Про кого? Про що?
-Орудний відмінок у значенні знаряддя дії відпрацьовується в процесі засвоєння питань: Ким? Чим?
-Для позначення часових відносин: Коли?
-Орудний спільності дії: З ким? З чим?
- Просторових відносин: Під чим? Над чим?
При проходженні кожної відмінкової форми іменник пред'являється спочатку у формі називного відмінка, а потім непрямого.
На всіх етапах роботи спочатку опрацьовуються одні однотипні закінчення (наприклад, чоловічого роду - слона, вовка, лева, тигра, а потім жіночого роду - лисицю, білку, качку і т ..). Кожна відмінкова форма відпрацьовується протягом 1-3 місяців, проте її включають в цілях повторення і закріплення і в наступні заняття.
Протягом всієї роботи дітям слід читати спеціально підібрані тексти, де одне і те ж слово вживається в різних відмінках.
Формування навички практичного виокремлення родових закінчень іменників, дієслів і прикметників
На цьому етапі ведеться активна робота по накопиченню спостережень дитини над звуковим оформленням засвоєних за значенням суфіксів і префіксів в мові і їх практичного виділення на матеріалі віршів, текстів, ігрових завдань.
9.Конструювання простого речення:
-складання речень з 2-х слів типу: Жаба квакає
-складання речень з 3-х слів типу: Папа ловить рибу
-складання речень з 4-слів типу: Папа ловить рибу вудкою
10. Формування практичних понять про слово та речення і практичне виділення цих елементів з потоку мови
11. Подальша робота з розвитку словника і граматичного ладу мови на основі виділення фонем і морфем
Цей етап включає в себе:
- формування навички усвідомленого виділення фонем і артикулем і на цій основі - розширення активного словника і закріплення морфологічних узагальнень (компенсація апраксичних розладів)
- диференціація звуків у вимові;
-формування навички складового аналізу слова і закріплення на цій основі морфологічних граматичних стереотипів, розвиток активного словника;
- закріплення уявлень про фонематичну, складову і морфологічну структуру слів і граматичних стереотипах в процесі читання.
|