Техніка мовлення. Робота над мовним диханням
Тренінг для педагогів спеціальних груп
План тренінгу:
- Значення мовного дихання як невід’ємної складової техніки мовлення читця;
- Тренувальні вправи для правильного фонаційного дихання ;
- Елементи техніки мовлення та прийоми виразного читання.
ХІД ТРЕНІНГУ:
Добрый день! Сьогодні нам з вами треба плідно попрацювати и починаючи хочу розповісти вам притчу «Дихання та мудрість».
Тренер: Один чоловік якось запитав у мудреця: «Як мені стати мудрим?». Мудрець нічого не відповів. Лише повів чоловіка до річки та запропонував зайти у воду по плечі, а згодом — повністю занурив чоловіка з головою і притримував своєю рукою. Коли за кілька секунд чоловік виринув, мудрець запитав у нього:
— Скажи, чого ти хотів найбільше, коли був під водою ?
— Дихати! Я хотів повітря, щоб дихати! — відповів чоловік.
— А чи не хотілося тобі у цей момент багатства, слави, влади або задоволення?
— Ні, учителю, я хотів лише повітря, щоб дихати. Я думав лише про те, коли знов зможу вдихнути.
І тоді мудрець сказав: «Щоб стати мудрим, тобі потрібно захотіти мудрості так, як ти щойно хотів повітря. Не мрій про багатство, славу, владу, задоволення... Якщо будеш прагнути мудрості так пристрасно, як щойно прагнув дихання, ти обов'язково станеш мудрим».
У цій давній притчі глибоке й вічне поняття «мудрість» порівнюється з поняттям «дихання». Усі ми знаємо, що без повітря, без дихання життя неможливе. Але, ймовірно, не здогадуємося про інші факти, доведені ученими, як-от:
• короткочасні затримки дихання можуть замість медикаментів зняти головний біль, подолати дратівливість, безсоння, апатію;
• дихальні м'язи потрібно тренувати і зміцнювати під час велопробіжок, у басейні або за допомогою спеціальних дихальних вправ;
• на добу людині потрібно приблизно 500 л повітря і відповідно 23 000 вдихів і видихів;
• частота нашого дихання залежить від пори року, оскільки наш організм також частково «впадає» у зимову сплячку.
Як бачите, колеги, значення правильного дихання у нашому житті складно переоцінити. Під час сьогоднішнього тренінгу ми поговоримо про ще одну властивість нашого дихання — робити художній текст «живим», рухливим — динамічним чи заспокійливим. І, можливо, вперше пізнаємо «художні» властивості наших вдихів та видихів.
Арт-вправа «Кольорове повітря»*
Тривалість: 7—10 хв.
Обладнання та матеріали:
• аркуш із зображенням легенів та кольорові олівці — для кожного учасника;
• аудіозапис музики флейти.
Тренер роздає учасникам аркуші з малюнком легень, набір кольорових олівців. Вмикає музичний супровід — аудіозапис ніжної інструментальної музики флейти
(як запевняє арт-терапевт Ольга Созонік, саме звуки флейти відповідають звуковому ритму роботи легенів і сприяють їх розширенню).
Тренер: Пропоную вам уявити, яке забарвлення має наше дихання під час читання дитячих художніх творів, і розфарбувати зображення легенів «кольоровим повітрям». Свою фантазію можна проявляти як у використанні кольорів, так і в зображенні квітів, звірят тощо.
Після завершення роботи тренер запрошує всіх до спільного кола. Учасники коротко розповідають про себе та демонструють свої творчі роботи. Малюнки учасників тренер прикріплює на дошці за допомогою скотчу.
Тренер: Виразне читання художніх творів дітям дошкільного віку потребує від нас, дорослих, не лише теоретико-методичних знань із курсу «Виразне читання», а й володіння технікою мовлення. Іншими словами, практичне засвоєння елементів техніки мовлення є фундаментальною та незамінною складовою мистецтва виразного читання.
Кандидат педагогічних наук Олена Ворожейкіна технікою мовлення називає досконале володіння мовленнєвим апаратом, уміння правильно користуватися мовою і мовленням. Учені виокремлюють такі основні елементи техніки мовлення, як:
• дихання;
• голос;
• дикція;
• орфоепія;
• артикуляція;
• засоби логіко-емоційної виразності.
Отож, сьогодні йтиметься про один з найголовніших елементів техніки мовлення — дихання. Чому, на вашу думку, освоєння техніки дихання передує роботі над дикцією, мімікою чи артикуляцією?
Тренер вислуховує відповіді учасників тренінгу, записуючи найчіткіші з них на окремих (жовтих) аркушах паперу та прикріплює їх до дошки.
Коли відповіді учасників тренінгу вичерпаються, тренер прикріплює один за одним блакитні аркуші, на яких заздалегідь надруковані думки науковців про «плюси» правильного мовного дихання. Кожен з висловів тренер зачитує та пояснює, після чого дає коротку теоретичну довідку про чотири типи фонаційного дихання та на власному прикладі демонструє основні прийоми техніки правильного мовного дихання.
Тренер: Науковці називають багато «плюсів» правильного мовного дихання, зокрема:
• Дихання безпосередньо пов'язане з паузами, тому часте набирання повітря під час читання створює нічим не виправдані паузи, а це, своєю чергою, впливає на красу мовлення. Дихання із широкими інтервалами позбавляє читця можливості робити необхідні за змістом паузи і призводить до монотонного мовлення. (Олена Ворожейкіна)
• Дуже важливо навчитися вдихати носом і робити довгий та спокійний видих. (Ірина Феофанова)
• Автоматизувати діяльність дихального апарату — означає підкорити процес дихання своїй волі. Правильного дихання, що потрібне для виразного читання, можна навчитися. І цього можна досягти лише під час тренувальних вправ. (Олена Ворожейкіна)
• Недобір дихання — причина слабкого звуку, перебір — здавленого. (Володимир Абрамян)
• Дихання має бути непомітним як для виконавця, так і для сторонньої особи. (Олена Ворожейкіна)
• Роботу над диханням слід розпочинати з формування постави — вміння володіти тілом у спокої та русі (стежити за тим, щоби правильно тримати спину, живіт, шию). (Алла Капська^
• Вдихати велику кількість повітря шкідливо. Голос стає здавленим, зникає властивий йому тембр. (Ірина Феофанова)
Є 4 типи фонаційного мовлення такі як;
- верхнє (піднімаються й опускаються верхня частина грудної клітки і плечі; дихання поверхове, активно працює верхівка легенів);
- грудне (змінюється поперечний об’єм грудної клітки; видих не досить енергійний, тому що малорухома діафрагма);
- діафрагмальне (внаслідок скорочення діафрагми змінюється повздовжній об’єм грудної клітки, також проходить незначне скорочення міжреберних м’язів);
- діафрагмально-реберне (скорочується як діафрагма так і міжреберні дихальні м’язи, а також м’язи верхньої частини живота).
Тренувальні вправи для правильного фонаційного дихання
Проціджування повітря
(за Аллою Капською)
Тренер: Сядьте вільно, ноги поставте перпендикулярно до підлоги; спину тримайте рівно, але не напружено. Зробіть активний видих зі звуком «п-ф-ф-ф...». Під час видиху пам'ятайте: повітря «не вистрілюємо», а «проціджуємо» крізь зуби. Якщо повітря не вистачає, спокійно вдихаємо його через ніс.
У стоматолога
Тренер: Уявіть собі, що ви сидите у кріслі в кабінеті стоматолога. Відкрийте рот не дуже широко, але намагайтеся зовсім не змикати губи. Вам потрібно читати вірш Григорія Фальковича, вдихаючи повітря лише носом.
Тренер роздає кожному учаснику текст вірша.
І тільки у сьомім, у спальнім вагоні
Чекали світанку замріяні коні,
Злітали над потягом, над перегоном,
Когось виглядали над сьомим вагоном,
І знов повертались крізь вікна бездонні -
Звичайні-казкові-небачені коні:
Без яблук і в яблуках, сині й червоні,
Копита — посріблені,
Гриви — розвітрені,
Крила — прозорі,
Очі — як зорі.
(Григорій Фалькович)
Вишневий сад
(за Аллою Капською)
Тренер вмикає музику флейти.
Тренер: Станьте прямо, уявіть собі, що ві у весняному саду. Ви близько підійшли до г вишні і вдихнули запах цвіту. Після вдиху ви затримуєте в собі цей запах (робите паузу) ; дихаєте повільно, щоб довше зберегти відч запаху цвіту. При повторному виконанні вп] тренер може називати інші рослини.
«Вдих — звук»
(за Володимиром Абрамяном)
Тренер: Колеги, прошу повторювати за мною такі дії:
• робимо глибокий довгий вдих. На в ху вимовляємо звуки «жжжжж, ззззз,нннн, мммм, ууу---» - до повного видиху;
• робимо глибокий короткий вдих. Не видиху вимовляємо звуки «ббб, ддд, бдг, дбг, гдб; зс, сз, пб, тд, бп, дт, кі мн, нм, жш, шж; дз, дж» — до повного видиху;
• робимо глибокий довгий вдих. На видиху, вимовляємо склади «мам-мом-мум-мем-мим» — до повного видиху.
Дихання по рядках
Тренер: Колеги, прошу повторювати за мною такі дії;
- легко й нечутно вдихаємо повітря носом на видиху повільно прочитуємо перший рядок вірша Івана Андрусяка (текст вірша тренер роздає кожному учасник)
- знову вдихаємо повітря через ніс, але тепер на видиху спокійно промовляємо підряд два рядки вірша (далі — три і чог підряд на одному видиху);
- прочитуємо перші три рядки на одному видиху, а перед прочитанням четвертого вдихаємо потрібну кількість повітря.
У темному-темному лісі
Жив темний-претемний ліс,
А в темнім-претемнім лісі
Було дуже темно скрізь
(Іван Андрусяк)
Закриті ніздрі
(за Іриною Феофановою)
- Колеги, прошу повторювати за мною такі дії:
• на рахунок «один» — закриваємо пальцем правої руки праву ніздрю, робимо вдих носом;
• на рахунок «два» — затримуємо дихання і в цей час змінюємо руку і закриваємо ліву ніздрю;
• на рахунок «три» — видихаємо через праву ніздрю.
Смужка паперу
(за Іриною Феофановою)
Тренер роздає учасникам невеликі смужки паперу.
- Колеги, прошу зайняти вихідне положення — стоячи. Смужку паперу тримаємо вертикально перед ротом. Потрібно подути на неї не сильно, а так, щоб вона трохи відхилилася. Не слід поспішати! Важливо утримати смужку відхиленою упродовж певного часу. Стежте за тим, щоб смужка перебувала у якнайстабільнішому положенні, не рухаючись різко. Домагайтесь легкого і рівномірного дихання.
Колисковий вітерець
Учасники об'єднуються в пари. Тренер роздає кожному учаснику уривок
з вірша Івана Андрусяка.
- Колеги, прошу учасників кожної пари стати одне навпроти одного. По команді один з вас має зробити швидкий вдих носом і повільно, ніжно подути на партнера у парі — «обгорнути, заколисати» його повітрям з ніг до голови. Свій видих розраховуйте так, щоб залишилося повітря на вимовляння одного рядка з вірша. Схема така: вдих — видих — перший рядок із вірша — вдих —- видих — другий рядок із вірша і так до останнього. По закінченні партнери міняються ролями.
Засинає бегемот,
Позіхнувши на весь рот.
Біля нього моститься
Ніжна бегемотиця,
Й бегемотенята
Полягали спати.
Вправа «Звук мого імені»
Вправа – релаксація «Ті,що видихають хмари»
(за Оленою Єфремовою)
Учасники сидять на стільцях у спільному колі. Тренер вмикає інструментальну музику флейти «для релаксації» і пропонує всім зручно вмоститися на своїх стільцях, за бажанням заплющити очі і спокійно вдихати та видихати, намагаючись зробити своє дихання майже нечутним. А відтак супроводжує вправу поданими нижче фразами, які неголосно промовляє з інтервалом у 2—3 хв.
Тренер: Ким ви будете сьогодні? Ви будете тими, що видихають хмари. Отож, за допомогою свого дихання прикрасьте небо маленькими пухнастими хмаринками і великими пухкими хмарами. Все у ваших устах!
• Ким ви будете сьогодні? Факірами, що розважають дітей. Ви кожним своїм видихом випускатимете гарячі шматки полум'я, щоб зігріти та вразити майстерністю інших. Все у Ваших устах!
• Ким ви будете сьогодні? Метеликам легким тріпотінням своїх крил ог прохолодою маленьку квіточку в сг ний день. Все у ваших устах! У дихання великі можливості!
• Повторення першої фрази.
Тренер коротко підбиває підсумки тренінгу дякує учасникам за активну співпрацю.
|