Ви увійшли якГость
Група "Гости"
Вітаю Вас
Гость
RSS
Вихід
 
 
Каталог статей »
Меню сайту


Вхід на сайт


Знайти:
для вчителів, педагогів, студентів [24] Різні статті [2] для батьків [22]


Порадити друзям


МИ НА Facebook


Моя кнопка



Лічильник
Яндекс.Метрика Flag Counter


Online uCoz


Головна » Статті » Консультації, статті » для вчителів, педагогів, студентів

Використання масажу в логопедичній роботі

Використання масажу в логопедичній роботі

Протягом останніх років спостерігається значне збільшення кількості дітей із мовленнєвими порушеннями, які потребують логопедичної допомоги. Серед них велика кількість вад звуковимови, які можуть мати як органічний, так і функціональний характер, причиною яких виступають мовнорухові розлади різного ступеню тяжкості. Рухові порушення артикуляційного апарату є однією з основних причин формування правильної вимови у дітей. У зв'язку з цим у логопедичній роботі необхідно використовувати масаж : м'язів обличчя та язика , масаж рук, самомасаж обличчя,губ та вушних раковин.зондовий масаж.

Логопедичний масаж — це метод активної механічної дії, який впливає на стан м'язів, нервів, кровоносних судин і тканин периферичного мовленнєвого апарату. Це одна з логопедичних методик, яка сприяє нормалізації мовлення та емоційного стану осіб із мовленнєвими порушеннями


Масаж - це один з найдавніших та найефективніших лікувальних заходів. Теоретичне обґрунтування необхідності логопедичного масажу у комплексній корекційній роботі зустрічається в Архіпової О.Ф., Ейдінової Б Мастюкової Є.М., Правдіної О.В., Семенович К.А. та багатьох інших авторів.
 

Масаж в логопедичній роботі використовується при корекції різних порушень: дислалії (різних її форм), дизартрії (в тому числі її стертої форми), ринолалії, афазії, заїкання, алалії та при порушеннях голосу. В цілому масаж застосовується в корекційній педагогічній роботі у всіх тих випадках, коли спостерігається порушення тонусу м'язів.

Логопедичний масаж - це частина комплексної роботи, спрямованої на подолання мовленнєвих порушень. Він може проводитися протягом всієї корекційної роботи, але особливо важливе його використання на підготовчих етапах. Нерідко масаж є необхідною умовою ефективності логопедичної допомоги.

 

Основною метою логопедичного масажу є:

-нормалізація м'язового тонусу загальної, мімічної та артикуляційної мускулатури; -зменшення прояву парезів і паралічів м'язів артикуляційного апарату;

-зниження кількості судом у м'язах мовленнєвого апарату;

- стимуляція пропріоцептивних відчуттів;

- активізація тих груп м'язів переферичного мовленнєвого апарату, у яких була недостатня скорочувальна активність;

- формування довільних, кординованих рухів органів артикуляції.
 

1.Класичний масаж руками

(обличчя, язика,губ,вушних раковин)

Застосовуються в основному три прийоми:

поглажування: поверхневе, глибоке обхватувальне та граблеподібне поглажування у вигляді допоміжного прийому.

Розтирання та розминання в логопедичній роботі проводиться, як правило, на невеликих, обмежених ділянках, в області окремих м'язових груп.

Прийом пунктирування застосовують на обличчі, особливо в місцях виходу нервів, а також там, де незначна кількість жирової тканини (чоло, скроневі кістки, нижня щелепа).

Вібрацію і щільне натискування зазвичай використовують в роботі з біологічно активними точками.

Вибір прийомів масажу залежить від стану м'язового тонусу, рухових можливостей та патологічної симптоматики.

Характеристика стану м’язового тонусу в артикуляційному апараті

М’язовий тонус підвищений. Язик напружений, відтягнутий до задньої стінки, положення в ротовій порожнині «комком». Кінчик язика не виражений. Всі рухи різко обмежені. Виконання артикуляційних вправ затруднене. Губи спастично напружені, щільно зімкнені. Обличчя напружене і гіпомімічне. Незначна салівація при навантаженні.

М’язовий тонус знижений. Язик малорухливий, лежить на дні ротової порожнини, тонкий, блідий, можуть проглядатися білі полоси в наслідок атрофії деяких м’язових волокон. Рухи обмежені. Наявні труднощі утримання артикуляційних поз. Губи тонкі, в’ялі, куточки рота опущені, нерідко асиметричні, іноді нема повного з’єднання губ. Міміка обличчя в’яла. Гіперсалівація при навантаженні, можлива назалізація в мовленні.

 

 

При пониженому тонусі мовленнєвої мускулатури використовують поглажування, розтирання, розминання, сильну вібрацію та пунктирування.

Для підвищеного тонусу (спастичного стану м'язів) найкраще підійдуть поглажування та легка вібрація. Ізольовано окремі прийоми в практиці масажу зазвичай не застосовуються, а використовуються, як правило, їх комплекси. Також досить часто масаж поєднують з прийомами пасивної чи активної гімнастики, самомасажем.

 

2,Досить велике поширення отримав зондовий масаж, який є ефективним методом нормалізації моторики мовленнєвого апарату. Завдяки саме цьому виду масажу можна цілеспрямовано впливати на м'язи артикуляційних органів, активізуючи та відновлюючи їх моторну діяльність. Термін подолання недоліків вимови залежить від тяжкості мовленнєвого порушення, віку та індивідуальних особливостей дитини. Для цього масажу Новіковою Є.В. були розроблені спеціальні зонди, кожен з яких впливає на визначену групу м'язів язика, щік, губ, м'якого піднебіння.

 

3.Логопедичний самомасаж – це масаж, що виконує сама дитина, у якої наявні мовленнєві відхилення. Самомасаж є засобом, що доповнює дію основного масажу, який виконується логопедом.

Метою логопедичного самомасажу є в першу чергу стимуляція кинестетичних відчуттів м'язів, що беруть участь в роботі периферичного мовного апарату, а також певною мірою і нормалізація м'язового тонусу даних м'язів.

У практиці логопедичної роботи використання прийомів самомасажу дуже корисно. На відміну від логопедичного масажу, проведеного логопедом, самомасаж можна проводити не тільки індивідуально, але і фронтально з групою дітей одночасно. Крім цього його можна використовувати багаторазово протягом дня, включаючи його в різні режимні моменти в умовах дошкільного закладу. Самомасаж також може бути включений в логопедичне заняття, при цьому прийоми самомасажу можуть випереджати або завершувати артикуляційну гімнастику.

Тривалість одного сеансу самомасажу для дітей дошкільного віку може становити 5 - 10 хв. Кожен рух виконується в середньому 4 - 6 разів. В один сеанс самомасажу може бути включено лише кілька із запропонованих прийомів. Причому вони можуть змінюватись протягом дня.

Перед проведенням самомасажу дитина повинна бути ретельно вмита, з чисто вимитими руками. Діти навчаються прийомам самомасажу під керівництвом логопеда. Він показує кожний прийом на собі і коментує його. Діти виконують масажний прийом самостійно, спочатку при наявності зорового контролю перед дзеркалом, а потім і без нього. Коли прийоми самомасажу будуть освоєні дітьми, можливе проведення рухів в ігровій формі під віршований текст або спеціально підібрану тиху музику в повільному ритмі за рекомендованою схемою: масаж голови, мімічних м'язів обличчя, губ, язика. Під час виконання рухів у дитини не повинно бути відчуттів дискомфорту, навпаки, всі рухи самомасажу повинні приносити дитині задоволення.

 

Самомасаж м’язів голови,обличчя та шиї

1. «Я хороший». Розташувати долоні обох рук на частині голови, що ближче до лоба, з’єднавши пальці в центрі, а потім провести долонями по волоссю, спускаючись вниз через вуха і бокові поверхні шиї до плечей. Рухи рук одночасні, повільні, погладжуючі.

2. «Надінемо шапочку». Вихідне положення рук те ж саме. Рухи обох долоней вниз до вух, а потім по передньобоковій частині шиї до яремної ямки. Самомасаж м’язів обличчя

3. «Малюємо доріжки». Рухи пальців від середини лоба до скронь.

4. «Малюємо яблучка». Кругові рухи пальців від середини лоба до скронь.

5. «Малюємо ялинки». Рухи пальців від середини лоба до скронь. Рухи направлені дещо по діагоналі.

6. «Пальцевий душ». Легке постукування кінчиками пальців по лобі.

7. «Малюємо брови». Проводити по бровам від переносиці до скронь кожним пальцем почергово: вказівним, середнім, безіменним и мізинцем.

8. «Надінемо окуляри». Вказівним пальцем проводити легко від скроні по краю скулової кістки до переносиці, потім по бровам до скронь.

9. «Оченята сплять». Закрити очі і легко прикрити пальцями повіки. Утримувати на протязі 3 — 5 с.

10. «Намалюємо вуса». Рух вказівними та середніми пальцями від середини верхньої губи до куточків рота.

11. «Веселий клоун». Рух вказівними та середніми пальцями від середини нижньої губи до куточків рота, а потім вгору до скулової кістки.

12. «Сумний клоун». Рух вказівними та середніми пальцями від середини верхньої губи до куточків рота, а потім до кутків нижньої щелепи.

13. «Дзьобик». Рух вказівним та середнім пальцями від куточків верхньої губи до середини, а потім від куточків нижньої губи до середини.

14. «Погладимо підборіддя». Тильною поверхнею пальців погладжувати від середини підборіддя до вух.

15. «Гребінець». Погладжування губ зубами

16. «Молоточок». Постукування губ зубами.

17. Всмоктування верхньої та нижньої губи поперемінно.

18. «Пальцевий душ». Набрати повітря під верхню губу і легко постукувати по ній кінчиками пальців, зробити той самий рух, набравши повітря під нижню губу.

19. «Намалюємо три доріжки». Рух пальців від середини нижньої губи до вух, від середини верхньої губи до вух, від середини носа до вух.

20. «Намалюємо кружечки». Кругові рухи кінчиками пальців по щоках.

21. «Погріємо щічки». Розтираючі рухи долонями по щоках в різних напрямках.

22. «Паровозики». Зжати кулаки и приставити їх тильною стороною до щік. Виконувати кругові рухи, зміщуючи м’язи щік спочатку по часовій стрілці, а потім проти часової стрілки. Можна супроводжувати кругові рухи ритмічним проговорюванням: «Чух, чух, чух».

23. «Пальцевий душ». Набрати повітря під щоки і легко постукувати по ним кінчиками пальців.

24. «Спечемо млинці». Похлопати долоньками по щоках.

25. «Вмили обличчя». Долонями обох рук виконувати легкі погладжуючі рухи від середини лоба вниз по щокам до підборіддя.

Самомасаж вушних раковин

  1. «Погріли вушка». Прикласти долоні до вушних раковин і потерти їх.
  2. «Потягнули за вушка». Взятися пальцями за вушні мочки и потягнути їх вниз 3-5 раз.

3. «Послухаємо тишу». Накрити вушні раковини долонями. Потримати їх в такому положенні 2-3 с.

Самомасаж м’язів язика

1. «Погладжування язика губами». Просунути язик як можна більше крізь вузьку щілину між губами, затим розслабити його так, щоб бокові краї язика торкалися куточків рота. Поступово забрати язик в порожнину рота.

2. «Поплескування язика губами». Просовуючи язик крізь губи вперед, поплескувати його губами, при цьому чуємо звук «пя-пя-пя», точно так же забрати язик всередину рота.

3. «Погладжування язика зубами». Просунути язик як можна більше крізь вузьку щілину між зубами, затим розслабити його так, щоб бокові краї язика торкалися куточків рота. Поступово забрати язик в порожнину рота.

4. «Покусування язика зубами». Легко покусувати язик зубами, висовуючи його вперед и забираючи назад, в порожнину рота. Самомасаж м’язів язика пальчиками

5. Великим і вказівним пальцями натискувати на точки по бокових краях язика по 5 секунд /від кінчика до середини язика/. Назад – погладжування по цих же точках.

6. Перетирання великим і вказівним пальцями по бокових краях язика від кінчика до середини язика. Назад – погладжування по цих же точках.

7. Великим і вказівним пальцями правої руки виконують погладжуючі рухи з однієї сторони, потім з другої сторони язика, від кінчика до кореня язика і назад. 8. Великий і вказівний пальці знаходяться на бокових поверхнях язика – справа і зліва. Погладжують бокові поверхні язика від кінчика до кореня

. 9. Постукування пальчиком по язичку.

10. Перекручування язика вліво-вправо.

11. Малювання пальчиком полосочок вздовж язика.

12. Малювання пальчиком полосочок поперек язика.

13. Малювання пальчиком зигзагів. 14. Кругові розтираючі рухи.

Завершують самомасаж комплекс артикуляційних вправ

Самомасаж рук

Масаж долонних поверхонь кам'яними, металевими або скляними різнокольоровими кульками , масаж волоськими горіхами, масаж шестигранними олівцями, чотками і т.д. Використання Су-Джок терапії

Таким чином, різноманітними прийомами і видами масажу покращують кровообіг в м'язових тканинах, обмінні процеси в нервовій системі, цим самим змінюючи функціональний стан кори головного мозку, підвищуючи чи понижуючи її збудливість.


При цьому також виникають позитивні психологічні зміни:

- покращується емоційний стан,

-зменшується скутість,

-виникає відчуття тепла в артикуляційній мускулатурі.

Категорія: для вчителів, педагогів, студентів | Додав: inecca (06.11.2018)
Переглядів: 2059 | Теги: Логопедичний масаж | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
РЕКЛАМА
Від Вас - матеріал,фотографії,побажання кольорів.
Від мене - якісний, яскравий матеріал у форматі Microsoft PowerPoint або mp4.


Сертифікат
Вартість сертифікату 20 грн.


Пошук за тегами
мовленнєвий розвиток агресивна дитина гіперактивна дитина поради батькам логопедичне заняття Диференціація С-Ш Ігри з буквами Логопедичний масаж практичний посібник Документація вчителя-логопеда бінарні заняття Професії в картинках Алалія Алалия алалія моторна Логічні ігри Навчальні посібники затримка мовного розвитку Методичні посібники Скарбничка для батьків буклети Конспекти занять для дітей Дидактичні ігри Готуємо руку до письма заняття презентації Гра Автоматизація звука Р Дислексія Посібник Мнемотаблиці Дисграфія Словесні ігри Зондовий масаж Автоматизація звука С Диференціація звуків С-Ш Абетка у віршах Автоматизація сонорних звуків алфавит Логопедичний зошит граматика ікт види переказу графічні символи буклет виховні заходи логопедична гра дидактична гра Мнемотехника відео артикуляції звуків Використання сенкану атестація педагогічних працівників графо-моторні навички логопедичні схеми-завдання Диференціація звуків р-л автоматизація звука Л граматичні категорії Автоматизація звука З автоматизація звука Ш Голосні звуки Автоматизація звуків Автоматизація звука Ж звуковий аналіз слова Автоматизація Ш диктанти Конспект заняття Антистрес звязне мовлення Конспекти занятть для дітей ігри з голосними буквами голосні букви букви й-ї вірші для масажу Су-Джок абетка-розмальовка гімнастика для очей відео-гра відеогра ЗНМ індивідуальна робота звуконаслідування аутизм Буквар викликаємо голосні звуки викликаємо звуки Оптична дисграфія інклюзія Автоматизація Р автоматизація Р -ДР-ТР- Автоматизація звука Ч ІРЦ Пори року Графомоторні навички букви и-е міжпівкульна взаємодія інклюзія в дитячому садочку біоенергопластика Презентація воркшоп свистячі звуки Артикуляційна гімнастика


Друзі сайту
Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Школьный дворик Рудаковой Лидии
Сходинки до вершин знань
Перша сходинка школяра
 Сайт учителя П’ятих Олени Іванівни
Сайт 2-Б
Спільнота освітян УМІТИ ВЧИТИ


Пошук по сайту


Календар


Погода