Комп’ютер вже давно став звичайним явищем у нашому житті. А для дитини він стає не лише розвагою, але й інструментом пізнання навколишнього світу. Ще зовсім недавно здавалося, що комп’ютер - це складний і загадковий прилад далекого майбутнього, який доступний лише обраним. А сьогодні, завдяки своїй багатофункціональності він корисний представнику будь – якої професії. Саме універсальність комп’ютерних засобів визначає їх розвиваючий ефект у навчанні. Інтерес дітей до комп’ютера надзвичайно великий, і справа дорослих, обернути його в корисне русло.
Процес навчання і виховання дитини з порушенням мовлення є досить тривалим і важким. Свідоме відношення малюка до дефектів власного мовлення, а, відповідно, і бажання їх виправити, тобто мотивація – одне з центральних завдань логопедичної роботи. Часто одного досвіду, володіння методикою корекції мовлення і бажання логопеда не достатньо для успішного здійснення логопедичного впливу. Діти часто просто не хочуть займатися, їм набридає щоденне промовляння складів та слів, називання картинок з ціллю автоматизації звука. І ось саме у таких випадках мені на допомогу приходить комп’ютер.
Комп’ютерні технології здатні оживити важкий і тривалий корекційний процес за рахунок новизни, реалістичності і динамічності зображення, використання анімованих зображень, відеоматеріалів, аудіозаписів…
(Слайд№2) (Завантажити можна в каталозі файлів)
Використання комп'ютерних програм робить заняття привабливими,стимулює зацікавленість, налаштовує на позитивний результат.
(Слайд№З)
Використання ІКТ у моїй роботі можна умовно розділити на два напрямки:
- Опосередковане навчання та розвиток
Використання глобальної мережі Інтернет.
Можливості, що надаються різноманітними електронними ресурсами, дозволяють вирішити ряд завдань, актуальних для спеціалістів, що працюють у довкіллі. По – перше, це додаткова інформація, яка з якихось причин не була знайдена у друкованих виданнях. По – друге, це різноманітний ілюстративний матеріал, як статичний, так і динамічний (анімація, відеоматеріали). Використання Інтернет – ресурсів дозволяє мені зробити навчальний процес інформаційно змістовним, видовищним, комфортним.
Використання комп’ютера для ведення документації, обробки інформації.
Комп’ютер може виявитися неоціненним помічником у складанні різноманітних планів заходів, обробці результатів тестів, будуванні графіків динаміки розвитку. Це можна зробити і вручну, але економія часу величезна.
- Безпосередньо навчання.
Використання розвиваючих комп’ютерних програм.
Використання мультимедійних презентацій.
З чим же я працюю?
На даний час розроблено безліч комп’ютерних ігор та програм для роботи з дітьми. Готові комп’ютерні ігри в основному спрямовані на розвиток уваги і спостережливості, сприйняття, на вміння орієнтуватися у ігровій ситуації, на здійснення аналізу та синтезу, розвиток лексичної та граматичної ланки мовлення.
Однак у роботі з дітьми можна використовувати далеко не всі запропоновані ігри, оскільки багато з них не відповідає методиці навчання дітей з порушеннями мовлення, а у деяких випадках містять помилки. Окремі ігри можуть бути використані частково.
Вихід з такого положення – створення власних слайд – фільмів і комп’ютерних презентацій, розроблених з урахуванням особливостей розвитку дошкільників з порушеннями мовлення.
(Слайд№4)
Цілі авторських презентацій:
Корекційно – розвивальні:
- Розвиток індивідуальних здібностей дітей у творчій мовленнєвій діяльності.
- Розвиток психічних процесів: слухової та зорової уваги, слухової та зорової пам’яті, вербального мислення, творчої уяви.
- Розвиток артикуляційної, дрібної та загальної моторики.
(Слайд№5)
Корекційно – виховні:
- Удосконалення навиків співробітництва, взаєморозуміння, доброзичливості, ініціативності, відповідальності.
(Слайд№6)
Корекційно – навчальні:
- Автоматизація звуків на різних корекційних етапах;
- Уточнення, розширення і активізація словника за лексичними темами.
- Удосконалення граматичної будови мовлення.
- Удосконалення навиків фонематичного аналізу та синтезу.
- Удосконалення навиків доказового мовлення шляхом використання загадок, прислів’їв, прикмет, порівняльних зворотів.
(Слайд№7)
Використовуючи ІКТ на логопедичних заняттях, я намагаюся дотримуватися наступних принципів:
- Принцип полісенсорного підходу до корекції мовленнєвих порушень, при якому слухове сприйняття інформації поєднується з опорою на зоровий контроль, що дозволяє задіяти збережені аналізатори і сприяє активізації компенсаторних механізмів.
Візуалізація інформації відбувається на екрані монітора у вигляді доступних для дітей мультиплікаційних образів і символів. Елементи комп’ютерного навчання допомагають формувати у дітей знакову функцію свідомості, що є вкрай важливим для їх мовленнєвого та інтелектуального розвитку. Таким чином, у малят формується поняття того, що є декілька рівнів оточуючого нас світу – це і реальні речі, і картинки, і слова, і схеми….Формуються стійкі візуально – кінестетичні та візуально – аудіальні умовно – рефлекторні зв’язки ЦНС. На їх основі формуються правильні мовленнєві навики.
- Принцип розвиваючого і диференційованого навчання дітей – логопатів.
Комп’ютерні технології передбачають можливість об’єктивного визначення зон актуального і найближчого розвитку дітей з порушеннями мовлення.
- Принцип системності і наступності навчання.
Комп’ютерні технології дають змогу працювати над системною корекцією і розвитком наступних характеристик:
- звуковимова;
- просодичні компонентів мовлення;
- фонематичний аналізу та синтезу, фонематичних уявлень;
- лексико – граматичних засобів мовлення;
- артикуляційної, дрібної та загальної моторики;
- зв’язного мовлення.
Комп’ютерні технології дозволяють використовувати отримані раніше знання у процесі оволодіння новими, переходячи від простого до складного.
- Принцип доступності навчання.
Комп’ютерні технології і методи їх подачі дітям відповідають віковим особливостям дошкільнят. Завдання пропонуються дітям у ігровій формі.
- Принцип індивідуального навчання.
Комп’ютерні технології призначені для індивідуальних і підгрупових занять і дозволяють побудувати корекційну роботу з урахування індивідуальних навчальних потреб та можливостей дітей.
- Принцип об’єктивної оцінки результатів діяльності дитини.
Результати діяльності представляються візуально на екрані у вигляді мультиплікаційних образів і символів, що автоматично виключає суб’єктивну оцінку.
- Принцип ігрової стратегії і введення дитини у проблемну ситуацію.
Ігровий принцип навчання з пред’явленням користувачу конкретного завдання, яке варіюється в залежності від індивідуальних можливостей і корекційно – навчальних потреб, дозволяє ефективно вирішувати поставлені корекційні завдання і реалізувати на практиці дидактичні вимоги доступності комп’ютерних засобів навчання.
- Принцип виховуючого навчання.
Використання комп’ютерних технологій дозволяє виховувати у дітей вольові та моральні якості. Цьому сприяє і діяльність дитини, спрямована на вирішення проблемної ситуації, бажання досягнути необхідного результату, підвищена мотивація діяльності.
(Слайд№8)
У заняття з використанням презентацій, окрім фізхвилинок, я обов’язково включаю вправи, спрямовані на зняття статичної напруги після роботи з комп’ютером і офтальмотренаж.
Робота з комп’ютером на логопедичних заняття включається дозовано, для вирішення певних завдань. Структура і методика самого логопедичного заняття при цьому не порушується. Замінюються лише деякі ігри та вправи.
Використовуючи ІКТ у своїй роботі, я керуюся метою з’єднати сучасні інформаційні технології з об’ємом знань, який доступний дітям.
Комп’ютер, являючись самим сучасним інструментом для обробки інформації, може слугувати потужним технічним засобом навчання і виконувати роль незамінного помічника у вихованні і навчанні дитини, а також у формуванні мовного і загального психічного розвитку дошкільників. А отже, комп’ютерні програми можна і потрібно використовувати в діяльності вчителя - логопеда для підвищення ефективності корекційного процесу.
Використана література
- В. Бутрім Інноваційна діяльність в ЗНЗ. Шкільний світ. - 2007 рік
- Фомичева М.Ф. Воспитание у детей правильного произношения. - М.: Просвещение
- В. Шевченко, Н. Сененко Дидактична проблематика логопедії в сучасних комп’ютерних технологіях. // Дефектологія. - 2004 р. 16 - 18 с.
Т.Б. Волобуєва Інформаційні технології в освіті. Методичний посібник. Донецьк. «Каштан» 2007 рік.
- В. Бутрім Інтерактивні дидактичні ігри в початковій школі. Шкільний світ. - 2007 рік
- І. Є. Сергіухова. Цікава дидактика. Укр. мова 1-4 класи Харків - 2004 рік.
- Р. И. Лалаева Логопедическая работа в коррекционньїх классах.
Москва - 1998 Гуманитарньїй издательский центр ВЛАДОС.
- І.В. Гребенев Методичні проблеми комп’ютеризації навчання в школі. Педагогіка- 1994 № 5
- М.Зубков Новітній російсько - український та україно - російський словник. Харків - 2005 видавництво Торсінг плюс.
- Использование информационньїх компьютерньїх технологий в учебном процессе и проблеми его методического обеспечения. -
- Інтернет ресурс www.nsportal.ru
- Інтернет ресурс http://aida.ucoz.ru
- Інтернет ресурс www.nsportal.ru
|