Порушення читання і письма (дислексії і дисграфії) є найпоширенішими дефектами мовлення у дітей молодшого шкільного віку.З кожним роком в початкових класах загальноосвітніх шкіл збільшується кількість дітей з порушенням писемного мовлення. Розлади читання і письма негативно впливають на весь процес навчання, на шкільну адаптацію дітей, на формування особистості і характер всього психічного розвитку дитини.
Саме тому, основне завдання вчителя-логопеда в школі - це своєчасне виявлення та попередження порушення письма і читання, а при неможливості пропедевтичної роботи – своєчасне усунення помилок з метою недопущення їх переходу на подальше навчання.Виправлення вад писемного мовлення—складний і довготривалий процес. Як свідчить практика, для вибору оптимальних шляхів корекції необхідна чітка діагностика стану мовлення в цілому, окремих його компонентів, а також урахування віку дитини та індивідуальних особливостей.
На основі аналізу науково-методичної літератури та власного багаторічного досвіду можна виділити основні напрямки корекційної роботи щодо подолання порушень писемного мовлення у молодших школярів.
Дисграфія на основі порушення мовного аналізу і синтезу:
-Аналіз речень і синтез слів у реченні
-Розвиток навички складового аналізу і складового синтезу
-Розвиток навички фонематичного аналізу і фонематичного синтезу
Аграматична дислексія і аграматична дисграфія:
-Уточнення і ускладнення структури речення
-Розвиток функції словозміни
-Розвиток вміння морфологічного аналізу слова
Акустична дисграфія та артикуляторно-акустична:
-Розвиток фонематичного сприймання
-Навчання простим і складним формам звукобуквенного аналізу й синтезу слів
-Уточнення та співставлення звуків у вимові з опорою на слухове сприймання, а також на тактильні та кінетичні відчуття
-Виділення визначених звуків на рівні складу, слова, словосполучення, речення, тексту
-Визначення місця звука щодо інших
Оптична дислексія і оптична дисграфія:
-Розвиток зорового сприймання і зорового гнозису
-Уточнення і розширення обсягу зорової памяті
-Формування просторового сприймання і просторових уявлень
-Диференціація букв, які змішуються ізольовано, у складах, у словах, у тексті
Корекційна робота з дітьми-дисграфіками дає позитивні наслідки, коли вчитель-логопед надає логопедичним заняттям таку форму, в якій здійснюється не тільки корекція мовленнєвого порушення, а водночас розвивається увага, пам'ять, логічне мислення, різні форми самоконтролю.
Доцільно використовувати комплексно-ігровий метод організації корекційних занять (коли заняття проводяться за єдиною темою або сюжетом) це сприяє активізації мовлення, розвитку пізнавальних процесів та розвитку творчих здібностей у молодших школярів.Наприклад, це можуть бути казкові сюжети, віртуальні мандрівки, пригоди, елементи сюжетно-дидактичної гри.Практичний досвід доводить, що такі заняття сприймаються учнями молодших класів з великою зацікавленістю і приносять високі результати в здійсненні логокорекційної роботи.
|