Школа мислення
Сучасна дитина, вступаючи в життя, починає активно пізнавати предметне та соціальне довкілля саме в родині. Найближчі й значущі для неї дорослі спеціально організовують предметно-ігрове розвивальне середовище. Соціальне середовище залишається для малюка більш стабільним і незмінним: мама і тато; бабусі і дідусі; брати й сестри; вихователь, однолітки, — за умови, коли той починає відвідувати групу дитячого садка.
Перебуваючи в соціально-предметному довкіллі, дитина долучається до світу умовностей, слів, знаків і символів, міфів, доходить до розуміння, що вони позначають реальні предмети та явища. Наукова педагогіка визначає цей процес як оволодіння системою медіаторів пізнання (дослідження В. Зінченко).
Із самого малечку дитина слухає казки, які їй розповідають мама, бабуся. Підростаючи, вона вже береться до самостійного читання казок, а батьки переповідають їй уже складніші міфи та легенди. Дитина знайомиться із символами добра, сили, справедливості, мудрості. В іграх вона залюбки використовує предмети-замінники: паличка слугує ложкою для годування ляльки; кубик — брусочком мила; крісло у вітальні — літаком; коробка з-під взуття стає ляльковим будиночком тощо. У малюванні дитина оволодіває мовою графічного зображення, використовуючи колір, форму, величину.
Зазначені види діяльності активно побутують в умовах сім'ї, але, зазвичай, без участі батьків, тобто в самостійному дитячому інтерпретуванні. Ми ж переконані, що участь близьких дорослих у різних видах дитячої діяльності робить її більш різноманітною, яскравою, продуктивною, Тому слова "Піди сам(а) пограйся" мають звучати лише зрідка. А ще участь мами чи тата допомагає вивести гру на інший рівень (у дитини з'являється партнер), змінити її вид (від режисерської гри перейти до сюжетно-рольової), отримати емоційне задоволення від незвичного спілкування з рідними людьми.
Часто-густо батьки самі намагаються вчити дитину розрізняти й використовувати наукову символіку (звук і букву, число й цифру), не володіючи для цього спеціальними знаннями та вміннями. Відтак малому ще складно опанувати незрозумілі поняття. Причина ось у чому: непід- готовлені дорослі не пов'язують його труднощі з тим, що дитина у своєму віці ще слабко засвоює якості та закономірності певної діяльності з використанням медіаторів пізнання. Стихійного досвіду, який перед вступом до школи набувається у грі, в зображувальній творчості тощо, не досить для того, щоб вона зрозуміла принципи побудови наукової символіки. Тож варто спеціально працювати з нею вдома. А педагогам слід ознайомити батьків з наявністю кількох підходів у розумінні пізнавальної діяльності дошкільнят залежно від засобів, які дитина використовує, осягаючи світ навколо.
Психологи, зокрема М. Поддяков, підкреслюють важливість дитячого експериментування у формуванні узагальнених способів практичного дослідження конкретної ситуації. Так, удома можна проводити разом з малими нескладні досліди, вдаватися до експериментування у спеціально організованих умовах, а також у щоденній господарсько-побутовій діяльності. Головне, що мають засвоїти діти: заборонено експериментувати з живими істотами. Ті ж нескладні досліди, які дозволяється проводити з рослинами, не повинні завдавати їм шкоди.Зацікавлять малих різноманітні досліди з водою — зокрема, перетворення її у пару та лід. Процес кругообігу води у природі допоможе засвоїти спеціальна модель. До речі, моделювання як один із видів знаково- символічної діяльності (Т. Глотова, С. Сапогова, С. Ле- бедєва), нині набуває поширення, що сприяє зростанню інтересу дитини до інтелектуальної діяльності.
Не зайве спробувати навчати дитину складати прості схеми, плани. Скажімо, можна разом з нею намалювати план дитячої кімнати , а чи всієї квартири, роблячи на ньому певні позначки: вікно; ліжко, іграшки; шафа тощо. Або ж можна схематично зобразити розташування дитячого садка у мікрорайоні, схему дороги до дитячого садка тощо .
Важливе завдання дорослих — вивчати особливості розвитку пізнавальної діяльності дошкільнят на основі медіаторів, а також встановлювати послідовність використання їх дітьми у процесі природного розвитку. Варто порадити батькам послуговуватись ось такою програмою організації пізнавальної діяльності дитини з використанням медіаторів пізнання.
1. Ознайомлення із символами в казках. (Здійснюється з раннього віку).
2. Ознайомлення зі схематизацією та її особливостями на основі конкретного предметного матеріалу — іграшок, предметів-замінників, порядку дій. (Здійснюється в ігровій та пізнавальній діяльності, у повсякденні).
3. Навчання класифікації та узагальнення — предметів, іграшок, інших матеріалів. Введення знаків. (Здійснюється в пізнавальній діяльності).
4. Навчання створювати моделі, схеми, плани, орієнтуватись у них. Підведення до розуміння доцільності й ефективності використання загальноприйнятих знаків для збереження та передачі різної інформації. (Здійснюється в ігровій, пізнавальній та навчальній діяльності дітей старшого дошкільного віку).
Усвідомлене використання дітьми медіаторів формує в них уміння обстежувати предмети; тренує дрібну моторику рук; розвиває вміння передавати словами сенсорний досвід; впливає на становлення пізнавальних процесів, мотивації та саморегуляції.
Досягнувши такого рівня розвитку пізнавальної діяльності, шестирічна дитина зможе легко адаптуватися до умов навчання у першому класі. І якщо педагогічний процес буде ефективним, вона не втратить пізнавального інтересу, вчитиметься охоче.
Завантажити: https://cloud.mail.ru/public/Fdnm/5rdD6pkza
|