Ви увійшли якГость
Група "Гости"
Вітаю Вас
Гость
RSS
Вихід
 
 
Каталог статей »
Меню сайту


Вхід на сайт


Знайти:
для вчителів, педагогів, студентів [24] Різні статті [2] для батьків [22]


Порадити друзям


МИ НА Facebook


Моя кнопка



Лічильник
Яндекс.Метрика Flag Counter


Online uCoz


Головна » Статті » Консультації, статті » для вчителів, педагогів, студентів

Пісочна терапія в корекційно-освітній роботі логопеда

Пісочна терапія в корекційно-освітній роботі логопеда.

 

 

Витоки пісочної терапії лежать в основі діагностичної та терапевтичної методики, детально розробленою дитячим психіатром Лондонського інституту дитячої психології Маргарет Лоуенфелда. Вона вперше описала використання пісочниці з набором фігурок в процесі недирективной ігрової терапії. Автором методу «Терапія піском», що виник в середині ХХ століття, вважається швейцарський юнгіанскій аналітик Дора Калф. Пізніше вітчизняні психологи Т. Грабенко і Т. Зінкевич-Євстигнєєва запропонували систему пісочних ігор, назвавши їх корекційно-розвиваючими. Автори науково довели, що ігри з піском розвивають психічні і мовні функції.

Сучасні діти пізнають комп'ютерні технології одночасно з освоєнням мови і прямоходінням. Це ставлять перед сучасним педагогом завдання: вдосконалення дидактичних прийомів, методів освітньо-інформаційної роботи.

Діти з вадами мовлення вимагають до себе особливої ​​уваги. Тут логопед може працювати не тільки над звуковимовою, але і над більш глибокими мовними порушеннями, наприклад ЗНМ, ринолалією, алалією, дизартрією, заїканням. У дітей-логопатов спостерігаються порушення емоційно-вольової сфери, порушення координації рухів, низький розвиток дрібної моторики, супутні руху при розмові, нерозвиненість почуття ритму, знижений рівень розвитку вербальної пам'яті, уваги, словесно-логічного мислення.

Психотерапевтична пісочниця - досить яскравий і ефективний засіб для оптимізації корекційної роботи з дітьми, що мають мовленнєві порушення. Вона допомагає в створенні спеціальних умов і підходів в корекційній роботі з дітьми-логопатами для ефективного способу подачі матеріалу і забезпечення успішного освоєння корекційно-освітніх завдань дітьми.

Основним завдання психотерапевтичної пісочниці є:

  • Сприяти мотиваційної готовності дітей сприймати дидактичну задачу;
  • Формувати у дітей психологічну базу мовлення (увага, сприйняття, пам'ять), когнітивні процеси;
  • Розвивати дрібну моторику рук;
  • Збагачувати і активізувати словник рідної мови;
  • Формувати лексико-граматичні категорії;
  • Автоматизувати корегуючі звуки;
  • Формувати у дітей бажання і вміння колекціонувати, класифікувати і комплектувати іграшковий матеріал для спільних ігор в пісочниці;
  • Вчити дітей різним видам комунікації в спільних іграх і вправах в пісочниці.

 

Перевагою методу «Пісочна терапія» (sand-play) є реалізація доступності і наочності процесу навчання і виховання дошкільнят з мовними порушеннями:

  • Пісок - природний матеріал, що володіє власною енергетикою,
  • Пісок здатний «заземлити» негативну енергію, що важливо в роботі з «особливими» дітьми,
  • Пісок - загадковий матеріал, що володіє здатністю зачаровувати дитину своєю піддатливістю, здатністю приймати бажану форму, бути сухим, легким або вологим, щільним і пластичним.
  • Найдрібніші частинки піску активізують чутливі нервові закінчення на кінчиках пальців і долонях, тим самим стимулюють сусідні мовні зони в корі головного мозку.
  • Занурення обох рук в пісок, а не однієї провідної, як при роботі олівцем у зошиті, знімає м'язове, психоемоційне напруження дитини і природно розвиває моторику рук.
  • Для дошкільнят - це перш за все гра, яка приносить величезне задоволення від навчання.

Передбачуємо наступний результат:

  1. У дітей інтенсивно розвинуться вищі психічні функції (увага, сприйняття, пам'ять, мислення, уява), когнітивні процеси, а також мовлення.
  2. Сформубться навички спілкування.
  3. Розвинеться «тактильна» чутливість, як основа «ручного інтелекту».
  4. Розшириться словник рідної мови (способом моделювання ситуації - створення своєрідної демоверсії).
  5. Діти навчаться вільно використовують граматичними категоріями.
  6. Автоматизуються звуки, що корегуються.
  7. Для дітей створиться нова можливість для отримання знань.
  8. Збільшиться бажання дітей пізнавати нове, експериментувати, повторювати позитивний емоційний досвід.

Організація пісочниці

Пісочниця - дерев'яний ящик розміром 50х70х10 см. (це відповідає обсягу поля зорового сприйняття і не створює відчуття бездонної ями). Традиційне поєднання кольорів - колір дерева і блакитний, в який фарбуються борти і дно.

Пісок повинен бути сертифікований. Один раз в 2-3 місяці його необхідно мити і сушити, або насипати новий.

Для роботи необхідно мати колекцію мініатюрних фігурок:

  • Люди (різного віку, статі, представники професій, персонажі казок, герої мультфільмів і т.д.),
  • Тваринний світ (стародавні тварини, дикі, домашні, північні, жарких країн, казкові, птахи, риби, комахи; тварини, в назві яких є задані звуки),
  • Транспорт різного призначення,
  • Рослинний світ (дерева, трава, квіти, фрукти, овочі і ін.)
  • Символи соціалізації (будинки, споруди, паркани, предмети побуту, знаряддя праці та ін.),
  • Символічні предмети (намиста, гудзики, кристали і ін.),
  • Природний матеріал (черепашки, камені, шишки, гілочки і ін.)

 

Конспект заняття

 

Етап

 

Назва етапу

 

Мета етапу

 

1

Мотиваційний

 

Повідомлення теми, мети заняття

 

2

Супервіжн

 

Виставка фігурок і предметів для заняття.

Дати дітям можливість вибору необхідних предметів за їх власним бажанням з урахуванням поставлених завдань.

 

3

Ритуал входу

 

Затвердити правила від імені головного персонажа пісочниці, визначити завдання. Це може бути Королева піску, Принцеса Піщинка, Пісочний верблюд. В нашій пісочниці - це черепашка Розумниця.

 

4

Основний корекційний

 

Рішення корекційно-освітніх завдань.

 

5

Ритуал виходу.

 

Рефлексія, підведення підсумків, прощання з головним персонажем пісочниці.

 

 

 

Напрями корекційної роботи

Робота планується по всіх напрямках корекційного впливу:

  • Дихальна гімнастика.
  • Пальчиковий практикум.
  • Артикуляційна гімнастика.
  • Автоматизація звуків.
  • Розвиток фонематичного слуху.
  • Формування складової структури слова.
  • Удосконалення лексико-граматичних категорій.
  • Навчання грамоті.
  • Розвиток зв'язного мовлення.

 

Пропоную ігри та вправи для індивідуальних і підгрупових

занять в пісочниці в усіх напрямках корекційної роботи.

 

Розвиток діафрагмального дихання

 

  • «Вирівняй дорогу». Від дитячої машинки проведена канавка в піску. Дитина повітряної струменем вирівнює дорогу перед машиною.
  • «Що під піском?» Під тонким шаром піску картинка. Сдуваючи пісок, дитина відкриває зображення.
  • «Допоможи зайцю». У піску поглиблення - «сліди» зайця. Треба «замести» всі сліди, щоб лисиця не виявила.
  • «Секрет». У піску неглибоко закопана іграшка. Здуванням піску виявити заховану.
  • «Добрий велетень». Перед іграшкою невисока гірка. Повітряним струменем зруйнувати гірку, зрівняти з поверхнею, щоб герой продовжив шлях.

 

Пальчиковий практикум

 

  1. Розвиток тактильно-кінестетичних відчуттів

 

  • Ковзати долонями (ребром долоні) по поверхні піску зигзагоподібними або круговими рухами (машинки, санки, змійки).
  • Створити відбитками долонь, кулачків, кісточок кистей рук, ребра долонь всілякі химерні візерунки на піску.
  • «Пройтися» по піску окремо кожним пальцем правої і лівої рук по черзі, потім можна групувати пальці, створюючи «загадкові сліди».
  • Знайти в піску серед інших задану іграшку або букву (варіація гри «Чарівний мішечок»).

 

  1. Розвиток диференційованих рухів, сили, спритності пальців (всі вправи виконуються спочатку провідною рукою, потім другою рукою, потім обома одночасно)

 

  • «Пограти» на поверхні піску на піаніно або клавіатурі комп'ютера.
  • Стискати і розтискати одночасно всі пальці, занурені в пісок.
  • Стискати і розтискати по черзі пальці, занурені в пісок.
  • Долоні занурені глибоко в пісок. Піднімати по черзі пальці так, щоб вони здалися з піску.
  • В глибині піску виконувати різні вправи ( «Ріжки» - «Вушка», «Кільця»).

 

Артикуляційна гімнастика

 

  • «Конячка». Клацати язиком, одночасно пальцями «скакати по піску».
  • «Індик». Швидко облизувати язиком верхню губу зі звуком «бл-бл-бл», пальцями в такт рухати в товщі піску.
  • «Гойдалка». Язиком ритмічно рухати вверз-вниз, вказівним пальцем в піску рухати в тому ж напрямку.
  • «Годинник». Язиком ритмічно рухати вправо-вліво, вказівним пальцем в піску рухати в тому ж напрямку.
  • «Бий неслухняний язичок». Губами шльопати по язику«п-п-п», долонею легко поплескувати по піску.
  • «Гребінець». Язик протискувати між зубами вперед-назад, пальцамі- «граблями» рухати по піску, залишаючи сліди.

 

Автоматизація звуків

 

  • «Гірочка». Набрати пісок в руку. Насипати гірку, вимовляючи корегуючий звук.
  • «Сховай іграшку». Теж саме. Пісок сипати на іграшку.
  • «Доріжка». «Крокувать» або просувати пальчиками по заданих доріжках (зигзаг, хвиля, спіраль, геометричні форми), вимовляючи корегуючий звук.
  • «Знайди іграшку». Знаходити в глибині піску іграшки різними способами (рукою, пальчиком), вимовляючи корегуючий звук.

 

Розвиток фонематичного слуху

 

  • «Сховай ручки». Ховати руки в пісок, почувши заданий звук (спочатку серед звуків, потім серед складів, потім серед слів).
  • «Водолаз». З дна пісочниці діставати предмети або захищені картинки і називати їх, вимовляючи диференційовані звуки.
  • «Два міста». З дна пісочниці діставати предмети або захищені картинки, називати їх, вимовляючи диференційовані звуки, і розкладати їх на дві групи.
  • «Моє місто». Підбирати з набору предметів і іграшок тільки ті, в назві яких є заданий звук і будувати місто.

 

Формування складової структури слова

 

  • «Камінчики». Викласти стільки камінчиків на піску, скільки частин у слові і порахувати їх.
  • «Сліди на піску». Зробити слідів на піску (долонями, пальчиками) стільки, скільки частин в слові і порахувати їх.
  • «Млин». Зсипати з кулачка стільки купок «зерна», скільки частин в слові і їх порахувати.

 

Удосконалення лексико-граматичних категорій

 

Чого не стало. Логопед стирає частину предметів на пісочної зображенні, дитина дізнається, що змінилося, закріплюючи вживання ім. в Рід. відмінку од. ч. і мн

Підбери слово. Знаходити іграшки в піску і підбирати до їх назвам прикметники.

Човник. Створювати ігрові ситуації для вправи в мові граматичних категорій:

прийменників (від, до, над, між, в, з-за, з-під, у, перед);

префіксальних дієслів (відплисти, підпливти, прибудували, надбудували);

говірок (глибоко, далеко, близько, високо, низько, повільно, швидко)

 

Підготовка до навчання грамоті

Звуковий аналіз слова. На піску креслити схеми слів і пропозицій різного ступеня складності.

Навчання читання і друкування букв. Вправи на сирому піску типу «Виправи помилку», «Додай деталь», «Прочитай», «додрукувати першу (останню) букву слова»; Звуко-буквений аналіз слів різної складності

Розвиток зв'язного мовлення

Знайди і опиши іграшку. Дитина становить описовий розповідь про знайдену в піску іграшці (тварини, предмети, герої казок).

Дві іграшки. Дитина становить описовий порівняльний розповідь про знайдені в піску іграшках.

Намалюй і розкажи. Дитина малює на піску і становить розповідь (розповідний, творчий, з проблемним сюжетом).

Покажи казку. Дитина складає розповідь (розповідний, творчий, з проблемним сюжетом) по демонстрації своїх (або логопеда) дій, використовуючи дрібні іграшки, предмети.

Висновки.

Логопедичні ігри з піском вважаю дуже ефективним і сучасним рішенням в корекційно-освітньої роботи логопеда дитячого садка. Вони викликають позитивні емоції у дітей, допомагають розкривати кожної дитини індивідуально. Вдало поєднуючись з іншими видами корекційної діяльності, такі ігри дозволяють здійснювати інтеграцію в процесі навчання і розвитку.

У дітей відзначається позитивна динаміка в процесі автоматизації коригуючих звуків. Так само відзначається розширення словникового запасу і вміння більш вільно використовувати граматичні обороти мови. Діти більш розкуті і безпосередні у спілкуванні. Важливо відзначити, що почав формуватися навичка рефлексії і вміння взаємодіяти в групі.

Перенесення традиційних занять в пісочницю дає великий виховний і освітній ефект, ніж стандартні форми навчання, так як реалізує головний вид діяльності дошкільнят - ігровий.

Категорія: для вчителів, педагогів, студентів | Додав: inecca (29.12.2017)
Переглядів: 2987 | Теги: пісочна терапія | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
РЕКЛАМА
Від Вас - матеріал,фотографії,побажання кольорів.
Від мене - якісний, яскравий матеріал у форматі Microsoft PowerPoint або mp4.


Сертифікат
Вартість сертифікату 20 грн.


Пошук за тегами
мовленнєвий розвиток агресивна дитина гіперактивна дитина поради батькам логопедичне заняття Диференціація С-Ш Ігри з буквами Логопедичний масаж практичний посібник Документація вчителя-логопеда бінарні заняття Професії в картинках Алалія Алалия алалія моторна Логічні ігри Навчальні посібники затримка мовного розвитку Методичні посібники Скарбничка для батьків буклети Конспекти занять для дітей Дидактичні ігри Готуємо руку до письма заняття презентації Гра Автоматизація звука Р Дислексія Посібник Мнемотаблиці Дисграфія Словесні ігри Зондовий масаж Автоматизація звука С Диференціація звуків С-Ш Абетка у віршах Автоматизація сонорних звуків алфавит Логопедичний зошит граматика ікт види переказу графічні символи буклет виховні заходи логопедична гра дидактична гра Мнемотехника відео артикуляції звуків Використання сенкану атестація педагогічних працівників графо-моторні навички логопедичні схеми-завдання Диференціація звуків р-л автоматизація звука Л граматичні категорії Автоматизація звука З автоматизація звука Ш Голосні звуки Автоматизація звуків Автоматизація звука Ж звуковий аналіз слова Автоматизація Ш диктанти Конспект заняття Антистрес звязне мовлення Конспекти занятть для дітей ігри з голосними буквами голосні букви букви й-ї вірші для масажу Су-Джок абетка-розмальовка гімнастика для очей відео-гра відеогра ЗНМ індивідуальна робота звуконаслідування аутизм Буквар викликаємо голосні звуки викликаємо звуки Оптична дисграфія інклюзія Автоматизація Р автоматизація Р -ДР-ТР- Автоматизація звука Ч ІРЦ Пори року Графомоторні навички букви и-е міжпівкульна взаємодія інклюзія в дитячому садочку біоенергопластика Презентація воркшоп свистячі звуки Артикуляційна гімнастика


Друзі сайту
Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Школьный дворик Рудаковой Лидии
Сходинки до вершин знань
Перша сходинка школяра
 Сайт учителя П’ятих Олени Іванівни
Сайт 2-Б
Спільнота освітян УМІТИ ВЧИТИ


Пошук по сайту


Календар


Погода